همایش کیفیت

۳۰ آذر ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۷۰ اخبار شیرپوینت
مهندس فرزانه: مرکز سرای کیفیت اندیشان نوآور کیاکلا می تواند نمونه عالی از آموزشهای علمی – کاربردی باشد که در سطح ملی به آن افتخار کنیم
همایش کیفیت

مرکز سرای کیفیت اندیشان نوآور کیاکلا اولین مرکز از میان 600 مرکز

علمی -کاربردی کشور بوده که گواهینامه ISO9001

در آموزش عالی دریافت کرد

 مهندس خسروی که در همایش روز ملی کیفیت سخن می گفت اذعان کرد: گروه صنعتی سکان از سال 1374 شکل گرفت و 
      در ابتدا به عنوان بازرس کنترل کیفیت گروه قطعه سازان خودرو سایپا در منطقه شمال کشور به رهبری و مدیریت مهندس نژادقلی شروع به کار کرد. شرکت بهین کیفیت شمال به عنوان تولید کننده قطعات خودرو شکل گرفت و در اواخر دهه 70 از طرف شرکتهایی مانند ساپکوبرای ارائه یک سری خدمات مهندسی ویژه در حوزه کیفیت برای شرکتهای قطعه ساز در شمال کشوردرخواست شد. وی ادامه داد: به دلیل این که بهین کیفیت خود نیز تولید کننده بود امکان خدمات مهندسی همزمان با تولید میسر نبود به همین دلیل شرکت خدمات مهندسی سرای کیفیت اندیشان از درون این مجموعه بیرون آمد و طراحی شد که امروز بالغ بر 50 ISO9000 از ورژن 97،2000 ،2008 و ISO TS خاص صنایع خودرو صنایع غذایی را همکاری کردیم و افتخار آن نصیبمان شد که این شرکتها موفق به اخذ این ISOها شدند ولی هدف تنها این نبوده و مهم این است که این شرکتها امروز دارای سیستم مدیریت کیفیت هستند که خواسته های مشتری را بر آورده کنند

ما از ابتدای کار مرکز علمی – کاربردی به دنبال استقرار مدیریت کیفیت بوده ایم به همین واسطه این افتخار را داشته ایم که به عنوان اولین مرکز علمی –کاربردی از میان 600 مرکز علمی – کاربردی کشور موفق به دریافت گواهینامهISO9000در آموزش عالی شدیم چرا که این سیستم به ما کمک می کند تا به آنچه که در سازمان ما وجود دارد به درستی شناخت پیدا کنیم،به درستی اجرا کنیم و به درستی ارزیابی کنیم  تا در جهت بهبود اقدامات  اصلاحی داشته باشیم، استقرار سیستم مدیریت کیفیت  به ما کمک می کند تا ضعفهایمان را به درستی تشخیص دهیم ودر  یک قالب نظام مند و سیستماتیک  به فعالیت آموزشی بپردازیم. به طوری که بتوانیم شیب کیفیت را طی کرده و نیازهای مشتریان و جامعه مان را بر آورده سازیم. ما از کارخانه ای تولیدی آغاز به کار کردیم و امروز از پروژه ای رونمایی کردیم که بناست حداکثر تا18 ماه آینده در آن فضا از دانشجویانمان پذیرائی کنیم، ما باید نیازهای جامعه مان را تشخیص دهیم و سخنی زیبا وجود دارد که می گوید به جای پیشگوئی راجع به آینده بهتر است آفریننده آینده باشیم. ما آرزو داریم حداقل تا 5 سال آینده بیش از 50درصد واحدهای صنعتی مازندران مشتریان بالقوه و بالفعل سکان باشند یعنی خدماتی را ارائه کنیم که بخشی از نیاز هایی را که فرا استانی تامین می کنند در سایه دوستی خودمان با واحدهای صنعتی فراهم کنیم. در طول 5 سال گذشته 200 فارغ التحصیل داشته ایم که شاید یکی از آنها هم بیکار نباشد. چرا که ما یک شعار داریم که همان شعار دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و یک شعار ملی است. هر فارغ التحصیل علمی-کاربردی باید برابر با سه فرصت شغلی باشد. اگر رویکرد آموزشی ما به سمتی باشد که دانشجوی ما به جای آنکه استخدام شونده باشد، استخدام کننده باشد و با پرورش روحیه کار آفرینی و تشکیل اردوگاههای کارآفرینی خلاقیت و نوآوری را رشد دهیم که به نوعی در خدمت تعالی و رفاه عمومی باشیم، می توانیم این شعار را محقق کنیم. 

برای رسیدن به توسعه باید ظرفیت تولیدی کشور را

با کیفیت در مصرف و تولید و استفاده از منابع بالا ببریم.

 مسعود فرزانه رئیس واحد استانی دانشگاه جامع علمی – کاربردی واحد استانی مازندران با بیان این مطلب افزود: نیمی از جوانان کشورهای پیشرفته جذب دانشگاههای علمی – کاربردی و  پلی تکنیکی می شوند در ایران این شاخص تقریبا 10 تا 15 درصد جذب دانشگاه علمی – کاربردی می شوند.

وی افزود: دانشگاه جامع نوپاست، در حال حاضر علیرغم اینکه دانشگاه امکانات مناسبی دارد به دنبال افزایش ظرفیت نیستیم، زیرا همواره می خواهیم در کنار کمیت کیفیت هم را ارتقاء دهیم. در گذشته مراکزی همانند سکان با تنها 200 دانشجو هم دوره های علمی کاربردی را با کیفیت اجرا
می کردند. این مراکز برای کوتاه مدت تصمیم نمی گیرند و هدفهایی بلند مدت را دنبال می کنند. و همین برنامه ها موجب شده که امروز سرمایه گذاری هایشان جواب داده است. مهندس فرزانه ادامه داد: ما تا پایان امسال در استان 20هزار دانشجو خواهیم داشت و 1500مدرس علمی – کاربردی از بخشهای تولید و صنعت و غیره به ما کمک می کنند،ما حدود 1000 همکار در مراکز داریم،350 کد ـ رشته محل،200 رشته علمی – کاربردی که 52 مورد آن کارشناسی است،30 مرکز که 10 تای آن دولتی و 20تای آن غیر دولتی است. بنابر این این نشان دهنده آن است که ما از امکانات و پتانسیل های استان به خوبی در حال بهره برداری هستیم. اصرار داریم ستاد واحد استانی دانشگاه مغز متفکر باشد و در خدمت عزیزان برای بهبود کار و توازن بین کمیت، کیفیت و زمان باشد. مهندس فرزانه در ادامه سخنانش با اذعان این مطلب که مرکز سکان در حال طراحی 8-10رشته کنترل کیفی می باشد و یک رشته کاردانی کنترل کیفیت قطعات خودرو را که طرح اولیه آن مربوط به شرکت ایران خودرو بود بازنگری کرده است. رئیس واحد استانی مازندران در ادامه گفت مرکز سکان امروز به جایی رسیده که نه فقط در آموزش، بلکه در تدوین رشته نیز برای خود نظر دارد و این همکاری و مشارکت مراکز ماست که دانشگاه از این ظرفیتهای خوب بهره می برد. وی با اشاره به این مطلب که اگر امروز سکان در کنار مشاوره صنعتی، آموزش هم می دهد و صنعتگر نمونه استان نیز هست، افتخاری است برای ما که این ها را به کمک گرفته ایم و از منظر کیفی به این مراکز نگاه می کنیم. وی افزود: چشم انداز ما برای توسعه علمی – کاربردی این است که اگر (200) هزار دانشجو در استان داریم، (100) هزار دانشجوی
علمی – کاربردی داشته باشیم؛ اگر می خواهیم پیشرفت کنیم ناچاریم رویکردمان کیفی باشد و بر اساس نیاز سنجی عمل کنیم. رئیس واحد استانی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی مازندران ادامه داد علاوه بر کارایی نظام آموزشهای علمی ـ کاربردی، اثر بخشی آموزشهای ما بالاست چرا که رشته ها تخصصی است و فارغ التحصیلان ما اگرچه اغلب کاردان یا تکنسین هستند ولی متخصصان ماهری هستند. دانشگاه جامع نیروی کار آفرین پرورش می دهد و تنها دانشگاهی است که درس کارآفرینی در آن به عنوان واحدی اجباری تدریس می شود و در اینجا دانش در خدمت کار است. مراکز ما، کوچک هستند که افتخار ما به کوچک بودنشان است ولی در ازای آن تخصصی و فراگیر هستند وی در پایان سخنانش گفت: مرکز سرای کیفیت اندیشان نوآور می تواند الگویی از آموزشهای علمی – کاربردی باشد که  می توانیم در سطح ملی به آن افتخار کنیم. و توقع ما از اساتید حرفه ای صنعتگر این است که بیشتر از آنچه که معلم باشند،راهنما باشند ومانند مرکز سکان دانشجویان را به بازار کار و تولید هدایت کنند.

برای ورود به بازار جهانی باید  زبان جاری کیفیت را درک نموده

و کالایی مطابق با سلایق مشتریان به بازار عرضه نمود

 دکتر منصوری در همایش ملی روز کیفیت گفت: رویکرد های کلاسیک تولید – بازرگانی را میتوان به این صورت دسته بندی نمود:تولید انبوه، تولید متنوع ، تولید متغیر، تولید با تغییرات پر شتاب و قدرت انعطاف پذیری با حرکت از سمت تولید انبوه به سمت جلو افزایش یافته و این انعطاف پذیری روز بروز بیشتر می گردد.

 در مقابل رویکرد فوق و هم راستا و معادل با آن رویکرد های به کیفیت را میتوان به این ترتیب دسته بندی نمود: Quantity، Quality، Q.Assurance و Vitality یعنی در زمان تولید انبوه بیشتر کمیت یا مقدار تولید مد نظر بود و به کیفیت آن با حرکت از سمت Quantity  به سمت vitality  افزایش یافته و روز به روز این توجه بیشترمی کرد.

وی ادامه داد: در دوره جدی که هم تولید با تغییرات پر شتاب بوده و هم سلیقه مشتریان بسیار متنوع و در حال تعییر است . برای ورود به بازار جهانی باید بتوان زبان جاری کیفیت را درک نموده و کالایی مطابق با سلایق مشتریان به بازار عرضه نمود و این یکی از شروط ورود به بازار جهانی می باشد.

دکتر منصوری ادامه داد: یکی از رموز موفقیت در کیفیت تغییر نگرش باید باشد معمولا تمرکز می کنیم برای آنچه نمی خواهیم در صورتی که دمینگ تفکر دیگری را مطرح نمود که برای موفقیت در امر کیفیت باید تمرکز داشت برآنچه که می خواهیم و حد مطلوب را مشخص نموده و به سمت آن حرکت نماییم و هر کسی در قبال کاری که انجام می دهد خود مسوول باشد باید استاندارد سازی نمود و زبان مشترک بین بنگاه های اقتصادی ایجاد نمود با توجه به اینکه اکثر کارگاه های کشور زیر 10 نفر نیرو دارند این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

 

دکترصدری:

85 درصد مشاغل آینده در حوزه تکنولوژی خواهد بود

اقتصاد جدیدی در حال شکل گیری است کا اساس آن دانش محوری است

 

دکتر صدری مدیر گروه مدیریت و خدمات اجتماعی شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه جامع علمی – کاربردی که در همایش گرامیداشت روز ملی کیفیت سخن می گفت با اذعان این مطلب که قرن 21 ویژگی های خاصی دارد که ما باید برای رو یا رویی با آن آماده باشیم و نگرش و رویکرد به اقتصاد و جامعه در حال تغییر است، گفت: عوامل کلیدی در راستای این تغییر نگرش عبارتند از : انقلاب در ICT، تجدید ساختار اقتصادی و  جامعه ای دانا محور.

وی ادامه داد: به طور کلی می توان رویکرد های اقتصادی جامعه بشری را به  دوره زیر تقسیم بندی نمود:  قبل از سال 1880 اقتصاد بر مبنای منابع طبیعی و کشاورزی بود، بین سال های 1880 تا 1985 بر مبنای صنعت، بین 1985 تا 2000 بر مبنای تکنولوژی اطلاعات و ازسال 1995 به بعد این دانش بود که توان اقتصادی را تعیین می کرد. به عبارت دیگر می توان گفت: اقتصاد جدیدی در حال شکل گیری است که اساس آن دانش محوری است و باید هر منبعی را به دانش تبدیل کنیم و از آن بهره بگیریم.

دکتر صدری افزود: دیگر آموزش علمی کاربردی به مهارت یدی و بازوی انسان محدود نمی شود بلکه بستگی به این دارد که چقدر از ذهنمان در این رابطه استفاده می کنیم.

مدیر گروه مدیریت و خدمات اجتماعی شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه جامع علمی – کاربردی با اشاره به اینکه  تکنولوژی جدید، تکنولوژی هایی مانند نانو، فضایی و... فناوریهایی از این قبیل می باشد تاکید کرد: 80 تا 85 درصد مشاغل در آینده در این حوزه ها خواهد بود.

وی در ادامه اذعان کرد: همچنین باید این موضوع را مد نظر قرار داد که هر منطقه جغرافیایی تکنولوژی خاص خود را دارد و باید آن را رشد داد، مثلا در منطقه مازندران با توجه به ویژگی های دریایی و... باید از تکنولوژی خاص این منطقه بهره گرفت. همچنین جهت موفقیت باید علاوه بر عوامل دانش و تکنولوژی 7C را نیز به کار گرفت .

دکتر صدری در خاتمه سخنانش عناصر 7C را به این ترتیب معرفی کرد:  Creativity & Innovation، Critical Thinking & Doing، Collaboration & Teamwork، Cross Cultural Understanding، Communication & Presentation، Computing & Information، Career & life long learning، و گفت: در نهایت می توان گفت در قرن 21 کشوری قوی تر است که دانش بیشتری تولید کند.


نظر شما :