فرزانه، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی مازندران خبر داد: طراحی 17 رشته جدید علمی ـ کاربردی

۳۱ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۸۰۸ اخبار شیرپوینت
اجرای رشته های مهندسی ناوبری و مهندسی مکانیک کشتی و رشته تجهیزات بندری
فرزانه، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی مازندران خبر داد: طراحی 17 رشته جدید علمی ـ کاربردی

رئیس واحد استانی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی مازندران گفت: در سال گذشته 162 رشته علمی ـ کاربردی در 297 کد رشته ـ محل در استان برگزار گردید. از این تعداد 21 رشته جدید از جمله رشته های مهندسی ناوبری کشتی و مهندسی مکانیک کشتی و رشته تجهیزات بندری در این واحد استانی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی مازندران راه اندازی شد. به گزارش مهر، مهندس مسعود فرزانه در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران در جمع خبرنگاران افزود: طراحی 17 رشته جدید علمی ـ کاربردی از جمله رشته مربی گری کشتی، و در رابطه با مهندسی بازیهای رایانه ای سه رشته طراحی، متحرک سازی و مهندسی فنآوری بازیهای رایانه ای متناسب با شاخص های بومی و ارزشی جامعه در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی تدوین شده و پس طی فرایند تصویب، در آینده ای نزدیک شاهد اجرای این دوره ها در مراکز علمی ـ کاربردی استان و کشور خواهیم بود. وی خاطر نشان کرد: دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی می تواند با تنوع بخشی رشته ها در افقی بیست ساله (50) درصد داوطلبان ورود به دانشگاه ها را جذب مراکز خود نماید. رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی واحد مازندران با اشاره به اینکه هم اکنون نیمی از جوانان کشورهای پیشرفته جذب دانشگاه ها شده و نیمی از این تعداد فقط به دانشگاه های علمی ـ کاربردی روی می آورند، تصریح کرد: این شاخص در حال حاضر در ایران قریب به 13 درصد است. مهندس فرزانه با بیان اینکه تعداد رشته های علمی ـ کاربردی در دانشگاه های پیشرفته جهان هفت هزار رشته است، افزود: این شاخص در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی ایران با قدمت بیش از ده سال به سرعت در حال افزایش است. وی با اعلام این مهم که در کنکور سراسری سال 88 یک میلیون و 100 هزار داوطلب شرکت داشتند، برای اولیه بار قریب به 880 هزار نفر شرکت کننده آزمون های ورودی دانشگاه علمی ـ کاربردی در این سال بودند که در مقایسه بسیار نویدبخش است. وی تصریح کرد: تا پایان سال گذشته 20 هزار دانشجو در 162 رشته در زمینه صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر، مدیریت و خدمات اجتماعی در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی مازندران به تحصیل مشغول بودند که در طول 5 سال گذشته در دولت نهم و دهم به 4 تا 5 برابر افزایش یافته است. وی اذعان داشت: فضای فیزیکی فعلی مراکز آموزشی علمی ـ کاربردی استان مازندران، ظرفیت پذیرش 100 هزار دانشجو را دارد. اما به جهت دستیابی به کیفیت اجرای دوره ها، دانشگاه اصرار داد نسبت به افزایش تعداد دانشجو به صورت هماهنگ و سازمان یافته عمل نماید تا اهداف کیفی توسعه منابع انسانی هم با گسترش رشته های متنوع شغلی و نیاز مناطق تأمین شود. همین طور هزینه پائین شهریه تحصیلی رشته های علمی ـ کاربردی بیانگر کارایی و اثربخشی نظام آموزش علمی ـ کاربردی در سطح کشور است. علاوه بر نقش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، سایر وزارتخانه ها هم به عنوان بازوان اجرایی این گونه آموزش ها، همکاری مؤثری در تدوین دوره های مورد نیاز و گسترش نظام علمی ـ کاربردی دارند، با اینوصف سهم بالایی از اشتغال مقرر در برنامه پنجم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از این طریق قابل تأمین است.وی ادامه داد: نیازسنجی رشته ها و تقاضا محور بودن نظام آموزش عالی سبب شده که با طراحی رشته های متنوع و گوناگون، نقش دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در توسعه منابع انسانی بطور روز افزونی بیشتر شده و با استقبال جوانان و خانواده ها بطور مستمر فرهنگ کار و کارآفرینی متحول شده و افراد مجرب و متخصص تحویل اجتماع شوند.رئیس واحد استانی مازندران در پایان خاطرنشان کرد: در سال 1389 با اجرای طرح نیازسنجی رشته ها در (30) سی استان کشور می توانیم دوره های جدیدی متناسب با نیاز هر استان تدوین کنیم تا متناسب با آن امکان آموزش بیشتری از جوانان در رشته های شغلی و تخصصی مورد علاقه در هر استان فراهم شود.


نظر شما :