دکتر پورعباس: آموزش های فنی و حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی باید مکمل یکدیگر باشند.
دکتر پور عباس معاون وزیر کار، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در جمع مدیران و روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران گفت: در کشور ایران بحث آموزش یکی از بحث های پرطرفدار است و خانواده های ایرانی درآمد و وقت خود را برای تحصیل فرزندانشان هزینه می نمایند. بعضی از خانواده ها هزینه های هنگفتی می نمایند تا فرزندانشان به تحصیل بپردازند که این اتفاق به ظاهر بسیار خوب است و منجر به ارتقاء جامعه می شود.
وی افزود: متاسفانه در سال های گذشته روند هدایت استعدادهای کشور به شکل خوبی صورت نگرفته است زیرا باید هر استعدادی در کشور به سمت نیازها هدایت شود که این اتفاق در سال های گذشته در کشور ایران رخ نداده است.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اظهار داشت: متاسفانه نظام مشخصی متولی این امر نبوده، زیرا به طور طبیعی در هر کشوری دو نظام وجود دارد که شامل آموزش های نظری یا آکادامیک و عملی یا مهارتی است که این دو نظام کاملاً مستقل و یکپارچه هستند. وی ادامه داد: در نظام مهارتی شالوده و مایه کار مهارت آموزی است و در نظام نظری علم و تولید علم است که این نسبت در کشورهای پیشرفته 70 درصد جمعیت به سمت آموزش های مهارتی و 30 درصد به سمت آموزش های نظری می روند و این هدایت یک هدایت علمی، منطقی و هوشمند است ولی متاسفانه در کشور ایران چون هدایت گر خوبی وجود نداشته بدواً تمام متقاضیان را به سمت آموزش نظری برده اند.
دکتر پور عباس ضمن اعلام اینکه برنامه ریزی، گسترش، ممیزه و امناء چهار رکن اساسی تشکیل آموزش جدید است اظهار داشت: در 20 سال گذشته بر مبنای استانداردهای موجود قصد داشتیم آموزش مهارتی در کشور را تغییر دهیم و آن را توسعه بخشیم اما غافل از اینکه نظام آموزش مهارتی نیاز به ارکان خود دارد و بر اساس ارکان نظام نظری نمی توان آن را گسترش داد. وی ادامه داد: استانداردهایی که در این چهار رکن تعریف شده استانداردهای نظری است و با فن و مهارت هماهنگ نیست و هرچه در علمی کاربردی تلاش شود منجر به فوق دیپلم می شود و نهایتاً کارشناسی است در حالی که در حوزه مهارتی فوق لیسانس و حتی دکتری مهارتی وجود دارد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اذعان نمود که سلسله مراتب مهارتی تا کنون تعریف نشده بود زیرا در شورای برنامه ریزی و شورای گسترش نگاه ها به سمت آموزش های نظری کاملاً نگاه آکادامیک بود و باید نگاه دو بخشی باشد یک بخش آموزش نظری مستقل و بخش دیگر آموزش مهارتی که باید مستقل باشند. معاون وزیر کار ادامه داد: در برنامه های قبلی طی 20 سال گذشته قانون گذار دولت را موظف کرده است تا ساختار مهارتی را در کشور ایجاد نماید. آموزش های فنی در دانشگاه علمی کاربردی و سازمان آموزش های فنی و حرفه ای در طی این سال ها خوب بسط پیدا کرد ولی متاسفانه دارای عمق نبودند. زیرا تعداد زیادی از دوره ها در علمی کاربردی نظری است و کمتر شکل مهارتی به خود گرفته است و سازمان فنی و حرفه ای تمام تلاش خود را برای متقاضیان زیر دیپلم نموده است.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: نقطه ضعف بزرگ آموزش های فنی و حرفه ای این است که این آموزش ها بستر جاری و ساری در جامعه نشد و فنی و حرفه ای را آنچنان که باید شناخته شده نساخت و تحول ایجاد نکرد زیرا در نظام درستی حرکت نمی کردند و در بستر نامناسب برنامه ریزی شده است. وی ادامه داد: با برنامه ریزی نادرست انگیزه ها از متقاضیان آموزش و کارکنان فنی و حرفه ای گرفته شد و می توان خلاء را در آموزش های فنی و حرفه ای مشاهده نمود زیرا ساختار آموزش فنی و حرفه ای به آموزشی گره نخورده است و مربی فنی و حرفه ای در رتبه پایین تری قرار دارد.
معاون وزیر کار بیان داشت: ساختار نظام مهارتی از ستون های اساسی است و باید گسترش آن مستقل و در چارچوب خود اجرا شود و اکنون ما نیازمند یک نظام هستیم که چهار رکن اساسی ذکر شده وجود داشته باشد البته باید رویکردها کاملاً مهارتی باشد تا 70 درصد آموزش در محیط کار باشد و فرد به عنوان خبره آن کار فارغ التحصیل شود.
دکتر پور عباس گفت:در برخی از کشورها فقط نظام نظری دارند و برخی دیگر فقط نظام مهارتی دارند. ما باید در مسیر خود درست حرکت نماییم و در نقاط مختلف با یکدیگر ارتباط داشته باشند و در جایی باید مکمل یکدیگر باشند. آموزش های فنی و حرفه ای باید در پودمان های علمی کاربردی طوری برنامه ریزی شود که تا مقطع دکترای علمی امکان مهارت آموزی فراهم شود و هر سه یا چهار پودمان موجب یک مقطع تحصیلی شود تا ایجاد انگیزه به وجود آید و افراد با ذوق و شوق جذب شوند. وی ادامه داد: باید نظامی طراحی شود که آموزش های پودمان های مختلف فنی و حرفه ای را بعد از لیسانس به رسمیت بشناسد و به فردی که در محیط کار آموزش دیده مدرک کاربردی داد زیرا در همه کشورهای پیشرفته تاکید بر سرکار رفتن است نه دانشگاه رفتن اما در کشور ما برعکس است.پس نقش فنی و حرفه ای بیش از پیش نشان می دهد که هم دانشگاه و هم کار است. وی با اشاره به نظام جامع مهارت و فن آوری تاکید کرد: نظام جامع مهارت و فن آوری بر سه اصل استوار است که آموزش اصل اول آن است و اصل دوم تعیین صلاحیت یعنی مدرک و اصل سوم شغل است که شغل به کسی داده می شود که صلاحیت داشته باشد و صلاحیت به کسی داده می شود که آموزش دیده باشد و این 3 اصل مهم باید به یکدیگر گره بخورد.
دکتر پور عباس با اعلام این خبر که 1000 رشته مهارتی مصوب شد گفت: 1000 رشته مهارتی جدید به معنای واقعی در شورای گسترش تصویب شد و باید ممیزه مهارتی آن را سریع تشکیل داد. وی خطاب به روسای دانشگاه های علمی کاربری افزود: باید دانشگاه های علمی کاربردی با کارخانجات و صنایع استان هماهنگ شود و از امکانات آنان استفاده شود. باید تعدادی از واحدهای دانشگاهی را دانشجویان در کارخانجات و مراکز آموزش فنی و حرفه ای با نظام مشخص طی نماید تا با تکرار و کار کردن مهارت در فرد ایجاد شود. افراد باید به معنای واقعی مهارت کسب نمایند. اکنون شرایط بسیار خوبی فراهم است که دانشگاه های علمی کاربردی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای با یکدیگر هماهنگ شوند و باید بخشی از دانشجوها در کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای آموزش های مهارتی را به معنای واقعی فرا گیرند.دکتر پور عباس با تاکید بر آموزش الکترونیک گفت: باید آموزش های خود را به سمت آموزش الکترونیکی پیش برد تا موفقیت های بیشتری حاصل شود و در این زمینه کارشناسان در حال برنامه ریزی هستند که به زودی اعلام می شود.
گفتنی است در ابتدای این نشست شریعت نژاد مدیرکل فنی و حرفه ای استان، فرزانه رئیس واحد استانی دانشگاه جامع علمی - کاربردی مازندران به ارائه گزارشی از فعالیتهای سازمان متبوع خود پرداخته و یوسف نژاد نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت.
