آیت الله جباری در مراسم کلنگ زنی مرکز علمی - کاربردی بهشهر : هیچ قدرتی توانمندی جلوگیری از رشد ایران را ندارد
کلنگ آغاز احداث عملیات عمرانی مرکز آموزش علمی - کاربردی بهشهر توسط آیت الله جباری امام جمعه بهشهر به زمین زده شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی واحد مازندران در مراسم کلنگ زنی ساختمان آموزشی واحد بهشهر، گفت: دانشگاه علمی ـ کاربردی پس از تدوین نظام ملی مهارت، روند توسعه ای را طی می کند.
دکتر رضا لحمیان با اشاره به اینکه توسعه مهارت از اهدافی است که دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بر آن تأکید دارد، تصریح کرد: وزارت علوم سعی دارد دوره های تحصیلات تکمیلی مهارتی را در دانشگاه علمی ـ کاربردی راه اندازی کند، به این ترتیب افرادی که دارای مدرک کاردانی و کارشناسی از این دانشگاه هستند می توانند تحصیلات تکمیلی را هم در دانشگاه علمی ـ کاربردی ادامه دهند.
لحمیان با بیان اینکه هدف دانشگاه علمی ـ کاربردی این است که صرفاً آموزش مدنظر نباشد، خاطرنشان کرد: هدف این است که کاریابی و کارآفرینی را به ساختار و بدنه دولت تحمیل نکنیم. لحمیان افزود: ما می خواهیم افرادی که از دانشگاه علمی ـ کاربردی فارغ التحصیل می شوند کمترین مراجعه جهت یافتن شغل به مسئولان را داشته باشند.
وی با بیان اینکه هدف دانشگاه علمی ـ کاربردی این است که خط تولید کارخانه ها و واحدهای تولیدی را به خط آموزش برای دانشجویان تبدیل کند اظهار داشت: به این صورت دانشجو براساس نظام مهارتی، در روند آموزش قرار می گیرد و از افرادی که در دانشگاه های دولتی مشغول به تحصیل هستند، مهارت بیشتری کسب می کند.
لحمیان با اشاره به اینکه فضای کاریابی برای فارغ التحصیلان دانشگاه علمی ـ کاربردی فراهم است، گفت: فارغ التحصیلان علمی ـ کاربردی برای یافتن شغل، خود را به ساختار اشتغال جامعه تحمیل نمی کنند.
وی یادآور شد: شهرستان بهشهر در توسعه آموزش عالی از روند مناسبی برخوردار بوده و شاهد افتتاح دانشگاه های بزرگی در این شهرستان بوده ایم. لحمیان با اشاره به اینکه توصیه من این است که باید شرایطی فراهم کنیم تا دانشجو در دانشگاه ما احساس دانشجو بودن داشته باشد، تصریح کرد: دانشگاه علمی ـ کاربردی به سرانه استانداردهای آموزشی تأکید دارد. وی افزود: افرادی که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی علمی ـ کاربردی هستند بدون مانع می توانند تحصیلات تکمیلی را در سایر نظام های آموزشی ادامه دهند. لحمیان اظهار داشت: در کنار رعایت استانداردهای آموزشی باید در ارتباط با مسائل فرهنگی هم همت لازم وجود داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: زمینه های تبدیل رشد به توسعه وجود دارد.
رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی واحد بهشهر در این مراسم اظهار داشت: دانشگاه علمی ـ کاربردی براساس گسترش دانش و مهارت تأسیس شده و متفاوت از سایر دانشگاه ها است.
قربان اسلامی راد، افزود: دانشگاه علمی ـ کاربردی دانشجویان را در حوزه های صنعت، هنر، مدیریت و کشاورزی به صورت تخصصی تربیت می کند. وی با اشاره به اینکه هدف این دانشگاه، تربیت دانشجوی کارآفرین است، گفت: با این دیدگاه که دانش و مهارت در کنار یکدیگر باشند. اسلامی راد با اشاره به اینکه دانشگاه علمی ـ کاربردی واحد بهشهر در سال 87 با سه رشته تحصیلی اقدامه به پذیرش دانشجو کرد، یادآور شد: این دانشگاه امروز در 14 رشته بالغ بر هزار و 500 دانشجو دارد و در سال تحصیلی جدید تعداد رشته های تحصیلی به 19 رشته با 2 هزار دانشجو افزایش
می یابد. وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علمی ـ کاربردی واحد بهشهر از مراکز ممتاز در مازندران است.
فرماندار بهشهر در سخنانی گفت: توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها از مهمترین دغدغه های نظام آموزشی است. محمدرضا البرزی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی در دهه های اخیر توفیقات بسیاری در توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها داشته، افزود: از میزان پیشرفت ها رضایت داریم اما می توانیم در نقطه ای بالاتر از وضعیت فعلی قرار داشته باشیم.
وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های بهشهر، می تواند 2 برابر وضعیت فعلی دانشجو، عضو هیأت علمی در خود جای دهد و به عنوان قطب علمی، اقتصادی، کشاورزی و گردشگری شرق مازندران معرفی شود. البرزی با بیان اینکه زیر ساخت های توسعه بهشهر در تحقق اهداف توسعه ای فراهم است، گفت: شرق مازندران می تواند نویدبخش آینده درخشان را داشته باشد و این منوط به این است که مدیران لایق با کمک مراکز علمی ـ کاربردی در پیشبرد امور فعالیت کنند. وی یادآور شد: ظرفیت های موجود در بهشهر باید این شهرستان را به نقطه ای از اوج برساند که مشکل بیکاری نداشته باشد بلکه سرریز بیکاران سایر شهرها را در خود جای دهد. فرماندار بهشهر خاطرنشان کرد: هر دانشگاهی در هر منطقه ای تأسیس می شود باید اثر مثبت و کارآمدی آن دانشگاه را در عرصه زمین و در کارخانه ها و واحدهای تولیدی و کارگری دیده شود و این رسالتی است که دانشگاه علمی ـ کاربردی دنبال می کند. وی با بیان اینکه شهرستانی که دانشگاه علم و صنعت دارد نباید وضعیت باغداران و کشاورزان آن مانند امروز باشد، افزود: هنوز تأثیر دانشگاه در عرصه و در مزارع کشاورزی آن گونه که باید لمس می کردیم، دیده نشده و نیاز به تغییر فرهنگ کار است.
البرزی تصریح کرد: در ملاقات های عمومی 70 درصد از مراجعه کنندگان تقاضای شغل دارند. وی با اشاره به اینکه فرهنگ کار درستی در استان نداریم، اظهار داشت: اعتقاد من این است که اصلاً نباید در مازندران بیکار داشته باشیم. البرزی با بیان اینکه در یکی 2 سال آینده حدود 600 فارغ التحصیل رشته کشاورزی فقط در بهشهر خواهیم داشت، یادآور شد: چند درصد از این افراد را دولت می تواند در ادارات مشغول به کار کند. وی گفت: این فارغ التحصیلان باید به مراکز تولیدی هدایت شوند تا به افزایش تولید و توسعه در بخش های مختلف بپردازند.
امام جمعه بهشهر در این مراسم افزود: علم وسیله آرامش، قدرت و توانمندی است. آیت ا... جباری اظهار داشت: قلم مایه بقای علم است و ذخیره علمی ما همانا قرآن است. وی یادآور شد: دانشگاه های کشور باعث شدند تا ایران در اوج قرار گیرد. جباری خاطرنشان کرد: هیچ قدرتی توانمندی جلوگیری از رشد ایران را ندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ایران گام نخست در طی کردن نردبان ترقی به آسمان را پیدا کرده است.


.jpg)
.jpg)
