دکتر بزرگ حداد: لازم است فرصت‌های شغلی و وضعیت نسبی اشتغال در استان‌ها احصا شود.

۲۰ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۲۰۳۵۷ اسلایدر اخبار
تعداد بازدید:۷۹۱
دکتر بزرگ حداد معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست هم اندیشی روسا و معاونین مراکز مازندران عنوان کرد: لازم است فرصت‌های شغلی و وضعیت نسبی اشتغال در استان‌ها احصا شود.
دکتر بزرگ حداد: لازم است فرصت‌های شغلی و وضعیت نسبی اشتغال در استان‌ها احصا شود.

به اهتمام واحد استانی مازندران، نشست هم اندیشی رؤسا و معاونان مراکز آموزش علمی کاربردی استان مازندران نوزدهم فروردین ماه سال جاری در مرکز علمی کاربردی میزبان برگزار گردید.

در این نشست، دکتر ناصر جعفری سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد واحد استانی در سال ۹۵، برنامه های ویژه سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را اعلام کرد. وی با اشاره به آنکه در تحقیقی که سال 95 انجام شد هر دو نفر فارغ التحصیل علمی کاربردی توانسته بودند یک نفر را مشغول به کار کنند، افزود: انتظار داریم با ارتقا سطح کیفی و مهارتی آموزش های علمی کاربردی، این نسبت به ازای هر یک نفر فارغ التحیصل، یک نفر دیگر اشتغالی ارتقا یابد. جعفری اعلام کرد مازندران در حال حاضر دارای 19502 نفر دانشجو در 35 مرکز علمی کاربردی در 13 شهرستان است. سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران ادامه داد : واحد استانی آمادگی دارد در شهرستانهایی که فاقد مرکز آموزش علمی کاربردی هستند، درصورت وجود ظرفیت ها و امکانات آموزشی، راه اندازی مراکز جدید را بررسی و تسریع کند.

در ادامه این نشست، مرکز آموزش علمی کاربردی قارچ صدفی تنکابن ایده و طرح های فناورانه خود را معرفی کرد و مرکز سرای کیفیت اندیشان (سکان) نیز از محصول فناورانه خود را با عنوان پهپاد ناجی غریق، رونمایی کرد.

دکتر ابراهیم صالحی عمران، عضو شورای گسترش و پژوهش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: بعد از جنگ جهانی دوم، تمرکز بر روی منابع انسانی و سرمایه‌گذاری بر روی آموزش عالی رونق پیدا کرد. وی با بیان آنکه از سال ۲۰۱۳ شاخص جدیدی با عنوان شاخص سرمایه انسانی توسط مجمع جهانی اقتصاد تدوین شد که بیشترین توجه را به اثرگذاری آموزش در حوزه اقتصاد دارد، افزود: وضعیت کشورمان در این بخش خوب نیست و ایران رتبه ۸۵ را در این شاخص بین ۱۳۰ کشور دارد. این در حالی است که از حیث تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی در دنیا رتبه پنجم را داریم که این اعداد، نشان دهنده ضعف مشارکت آموزش در اقتصاد است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود. صالحی عمران تصریح کرد: آنچه که مسلم است راه حل، سرمایه‌گذاری کمی و یا سرمایه‌گذاری بر روی آموزش نظری نیست؛ بلکه راه حل در ارائه آموزش‌های مهارتی و کیفیت بخشی به این نوع آموزش‌ها است.

 لطف اله آجدانی مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران نیز از سخنرانان این مراسم بود. وی با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین سرمایه هر سازمان، منابع انسانی است، افزود: از دانشگاه جامع علمی کاربردی انتظار داریم جامعه توانمند به ما ارائه دهد. در همین رابطه استانداری مازندران نیز برای ترویج و آموزش رشته‌های مهارتی آمادگی همکاری لازم را دارد.

در خاتمه این نشست، دکتر امید بزرگ حداد معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با اراده و عزمی راسخ، تمام تلاش خود را برای تحقق شعار سال 96 با نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، انجام خواهد داد. وی تأکید کرد: در صورتی که حوزه پژوهش و فناوری در این دانشگاه، به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد، می تواند چرخ دانشگاه را به حرکت در بیاورد. بزرگ حداد با اشاره به اینکه رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ علمی کاربردی باید منطبق به نیاز جامعه باشد، گفت: لازم است فرصت‌های شغلی و وضعیت نسبی اشتغال در استان‌ها احصا شود.

 

ضمنا در حاشیه این مراسم از سجاد بایی‌لاشکی دانش آموخته مخترع مرکز آموزش علمی کاربردی کارآموزان چالوس که در مسابقات اختراعات ژنو 2017، موفق به کسب دیپلم افتخار و مقام دوم جهانی شد، تجلیل به ‌عمل آمد.