آیین نکوداشت مقام معلم در دانشگاه مازندران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 96/2/16

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۲۰۳۷۵ اسلایدر اخبار
آیین نکوداشت مقام معلم و افتتاح سی و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور
آیین نکوداشت مقام معلم در دانشگاه مازندران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 96/2/16

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، آیین نکوداشت مقام معلم و افتتاح سی و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر زارعان دستیار ویژه معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، مقامات ارشد استانی و شهرستانی و اعضا هیات علمی دانشگاه مازندران در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار گردید.

       بنابر این گزارش، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن بیان این مطلب که حوزه آموزش عالی خوشبختانه در سطح کشور به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما توسعه در خور توجه و چشمگیری را داشتیم، گفت:  در استان مازندران تعداد زیادی دانشگاه های دولتی، آزاد اسلامی، دانشگاه های با شیوه های خاص که دولتی هستند یا وابسته به دولت هستند و موسسات آموزش عالی غیردولتی که در سطح کشور بیشترین آن که 47 موسسه ی آموزش عالی غیر دولتی می باشد را در استان مازندران داریم. همچنین قریب به 220 هزار دانشجو در این استان در حال تحصیل هستند و بیش از 3500 هیات علمی در دانشگاه های استان مازندران و موسسات آموزش عالی به امر تعلیم و تربیت و تحقیق می پردازند. در سطح کلان کشور، ما از نظر یک واحد آموزش عالی بیش از 2800 موسسه ی آموزش عالی داریم که بعضی از آن ها در سطح ملی گسترده هستند. قریب 72 هزار هیات علمی، ده ها پژوهشگاه و پژوهشکده، 39 پارک علم و فناوری و بیش از 170 مرکز رشد در کشور وجود دارد.

      دکتر فرهادی با اشاره به این که دانشگاه های ما امروزه باید دانشگاه های نسل سوم باشد که به لطف خدا جهت گیری ها تمام و کمال به این سمت و سو می رود و همگان باید در این مسیر کار را دنبال کنند، افزود: خوشبختانه توسعه ی کمی را به حد کافی داشتیم و حتی بعضی اوقات بیش از حد نیاز بود. بنابراین باید ساماندهی آموزش عالی را داشته باشیم و بر همین اساس، طرح آمایش آموزش عالی با مطالعه جامعی که از دید آموزشی بررسی شد، همه سطح کشوری ، استانی، منطقه ای، شهری، حتی دانشگاهی و امکانات، استعدادها، نیازها و صنعت و خدمات بررسی شد و آموزش عالی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال سامان دهی است و براساس ابلاغی که شده است، بیش از 10 مورد اقدام باید صورت بپذیرد که از جمله آنها منطقه بندی کردن آموزش عالی است.

       دکتر فرهادی ادامه داد: بحث آموزش های مهارتی به شدت مورد نیاز است که در این طرح آمایش آمده است و همچنین در برنامه ششم توسعه به خوبی به آن توجه شده است. فارغ التحصیلان ما مهارت هم باید داشته باشند و صرفا نباید به فارغ التحصیلی از دانشگاه راضی باشند و خودشان باید آماده ی ورود به بازار کار شوند، نه اینکه منتظر فرصت های شغلی بمانند. فاصله ای که بین نیروهای تخصصی ما و نیروهای عملیاتی ما است باید کمتر شود، چون هم پذیرش ما کم است و هم از طرف دیگر، نیاز جامعه بیش از پیش است. بخش صنعت به تکنولوژی، فناوری های جدید و نیاز به نیروی متخصص دارد و شرکت های دانش بنیان باید تاسیس شوند که بیش از 3 هزار شرکت دانش بنیان در این سال های اخیر تاسیس شده اند و در 39 پارک علم و فناوری که فعال است، بیش از 1100 شرکت دانش بنیان در این پارک ها که مرتبط با دانشگاه ها هستند مستقر هستند که عمدتا، 80 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه ها در این شرکت ها فعال می باشند و بیش از 32 هزار نفر از فارغ التحصیلان در شرکت های دانش بنیان مستقر هستند.



نظر شما :