رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی کشور به اتفاق مشاور و مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و پاسخگوئی به شکایات دانشگاه از مازندران بازدید کرد

نشست صمیمی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با روسای مراکز علمی کاربردی مازندران

۱۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰ کد : ۳۸۸۹۴ اخبار شیرپوینت اسلایدر اخبار
دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی کشور به اتفاق دکتر پیش بین مشاور و مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و پاسخگوئی به شکایات دانشگاه با هدف دیدار با روسا، معاونین آموزشی و مدیران گروه مراکز علمی – کاربردی مازندران به ساری آمد و در نشستی که به میزبانی مرکز علمی – کاربردی سازه های سنگین مازندران برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه، به سئوالات روسا، معاونین آموزشی و مدیران گروه مراکز پاسخ داد.
نشست صمیمی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با روسای مراکز علمی کاربردی مازندران

 

دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی کشور به اتفاق دکتر پیش بین مشاور و مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و پاسخگوئی به شکایات دانشگاه با هدف دیدار با روسا، معاونین آموزشی و مدیران گروه مراکز علمی – کاربردی مازندران به ساری آمد و در نشستی که به میزبانی مرکز علمی – کاربردی سازه های سنگین مازندران برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه، به سئوالات روسا، معاونین آموزشی و مدیران گروه مراکز پاسخ داد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجدی دکتر ناصر جعفری رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی مازندران ضمن خیر مقدم به میهمانان گزارشی از وضعیت مراکز علمی – کاربردی استان ارائه کرد.

دکتر جعفری ضمن معرفی استان مازندران و همسایگی چهار کشور در ساحل دریای خزر و توانمندی های اقلیمی آن و برخورداری از راه آهن و دسترسی از طریق جاده های مواصلاتی به استانهای همجوارو پایتخت کشور، بیش از 96 درصد باسواد و دارا بودن رتبه دوم نخبه پروری، مازندران را در شمار یکی از استانهاای مستعد کشور توصیف کرد که علیرغم این پتانسیل ها نرخ بیکاری بیش از ده درصد دارد که آمار خوبی نیست.

ناصر جعفری در ادامه سخنان خود به آمار آموزش در استان پرداخت و گفت: مازندران بیش از نیم میلیون دانش آموز در مقاطع مختلف دارد. همچنین بیش از 220 هزار دانشجو در دانشگاههای استان مشغول به تحصیل که سهم دانشگاه علمی – کاربردی از این تعداد حدود 17 هزار نفر است که در 32 مرکز علمی – کاربردی در سطح استان مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به نخستین پذیرش دانشجو در سال 1375 در دانشگاه علمی – کاربردی استان مازندران، خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از 70 هزار دانشجو در این مراکز تحصیل کردند که بیش از 50 هزار دانش آموخته این دانشگاه وارد بازار کار شدند.

رئیس دانشگاه علمی – کاربردی مازندران همچنین افزود: در حال حاضر 33 مرکز فعال در مازندران داریم که 22 مرکز در مهرماه پیش رو اقدام به پذیرش دانشجو خواهند کرد. ضمن اینکه  در 12 شهرستان مازندران مراکز علمی – کاربردی استقرار و فعالیت دارند که ساری با بیش از 4 هزار دانشجو و 12 مرکز علمی – کاربرادی در این بخش رکورد دار است. شهرستان بابل با حدود 3 هزار دانشجو رتبه دوم را دارد و شهرستان تنکابن با حدود 2 هزار دانشجو جایگاه سومین شهرستان را به خود اختصاص می دهد.

دکتر جعفری با اشاره به چهار گروه عمده آموزشی اشاره کرد و گفت: 38 درصد از دانشجویان ما در حوزه مدیرت و خدمات اجتماع، 24 درصد در بخض فرهنگ و هنر، 36 درصد صنعت و رشته های مربوط به این بخش و متاسفانه تنها 2 درصد در بخش کشاورزی مشغول به تحصیل هستند که با توجه به اینکه فعالیت اصلی استان مازندران کشاورزی است انتظار داریم سهم بیشتری به این بخش احتصاص یابد و شاهد حضور دانشجویان بیشتری در بخش آموزشهای کشاورزی باشیم.

وی ضمن اشاره به اوضاع پیش آمده در روابط بین الملل و احتمال وضع تحریمهای جدذید اقتصادی ادامه داد:

باور شخصی من این است بعضا یاوه گویی های آمریکا ارتباطی با فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران ندارد و آمریکا به دنبال وایسته کردن ایران است، تا همانند بسیاری از کشورها به آمریکا وابسته باشد. امروز سفره و نان کشورهای زیادی به آمریکا وابسته است این در حالی است که قدرت یک کشور زمانی تعیین می شود که غذا و سفره ی مردم خود را وابسته به قدرت های خارجی نکندو محتاج دیگران نباشد. ما نیز در مازندران با توجه به اقلیم متنوع، آفتاب خوب و خاک حاصلخیزی که داریم می توانیم و باید یکی از قطب های موفق در تولید و صادرات فرآورده های کشاورزی و غذایی باشیم.

رئیس دانشگاه علمی – کاربردی مازندران سپس به افتخارت دانشگاه علمی – کاربردی مازندران در حوزه کارآفرینی پرداخت و گفت: نخستین "استارت آپ دانش آموزی" کشور (طرح عملیاتی کردن ایده ها) در مازندران اجرا شد، راه اندازی چند مرکز رشد از جمله سیمرغ و آمل، برگزاری کافه های کارآفرینی، خود اشتغالی و دگر اشتغال زایی، برگزاری استارت آپ های تخصصی ماکیان و طیور، برگزاری دو طرح فرشتگان کارآفرینی و طرح رابطان کارآفرینی به صورت پایلوت در مازندران تنها برخی از برنامه های دانشگاه علمی – کاربردی مازندران بود. ضمن اینکه کلینیک های کسب و کار و دفاتر کارآفرینی ما موفق شدند به بیش از دو هزار نفر دانشجو مشاوره شغلی بدهند.افزون بر آن بیش از 50 رویداد فن بازار و نمایشگاه معرفی محصولات دانشجویان در سال 96 به اجرا در آمد و ارتباط خوبی هم با دستگاههای اجرایی به ویژه آموزش و پروش، صدا و سیما، پارک علم و فناوری و دانشگاه فنی و حرفه ای استان داشتیم و در حال مطالعه و بررسی آثار و نتایج این ارتباطات هستیم. همچنین بیش از ده هزار دانش آموز در طول یکسال قبل غالبا از دبیرستان ها، هنرستان ها و مراکز کار و دانش از مراکز ما بازدید داشتند و انعقاد قراردادهای مربوط به تجاری سازی محصولات فناورانه و در نهایت دو تن از کارآفرینان استان و کشور از جمع مراکز استان بودند – آقای دکتر خسروی و سرکار خانم مهندس کیاکجوری- که برای ما جای بسی افتخار است.

جعفری به مشکل کاهش دانشجو در تمام مراکز آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: با تمهیداتی که اتخاذ کردیم در مراکز ما نه تنها این کاهش مشاهده نمی شود بلکه در مهر 96 در مقایسه با مهر 95 و 94 حدود 20 درصد از کد رشته های ما نسبت به سال قبل کم شد که این امر می تواند نشان از رضایت عمومی از عملکرد ما باشد.

وی در خاتمه یکی از چالش های استان مازندران در حوزه علمی – کاربردی را مدرسانی که به آموزش های مهارتی آشنا نیستند داسنت و تاکید کرد: فراخوان و مصاحبه از مدرسان بسیاری از این مشکلات را کاهش داده است ولی توقع ما از مراکز بخصوص مدیران گروهها این است که به شناسایی، دعوت و تشویق مدرسانی که به آموزشهای مهارتی آشنا و معتقد هستند و باور دارند که با آموزش مهارت، بخشی از مشکلات جامعه حل می شود، مبادرت کنند.

در ادامه این همایش روسا، معاونین و مدیران آموزشی گروههای مراکز علمی – کاربردی استان به بیان سئوالات، طرح انتقادات و پیشنهادهای خود پرداختند.

دکتر محمد حسین امدی رئیس دانشگاه علمی – کاربردی کشور نیز در ادامه با بیان این که برای بار دوم است که به بازدید از مراکز علمی – کاربردی مازندران و ملاقات با کارکنان، روسا و مدیران مراکز علمی – کاربردی استان آمده است، تاکید کرد برگزاری چنین نشست هایی موجب تقویت گفتمان ارتقای کیفیت، گفتمان مهارت آموزی و گفتمان نوآوری می شود و این امر بسیار برای من خوشایند است.

دکتر امید تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی - کاربردی دارای برنامه 5 ساله ای است که شاخص های عملکردی این برنامه تدوین شده است و ما در حال حاضر در سال دوم این برنامه هستیم و کلیه اقدامات دانشگاه منطبق بر همین برنامه راهبردی 5 ساله است.

وی با تاکید بر  اینکه برای دانشگاه مدل داریم، کفت: البته اینکه هر برنامه ای باید بر اساس بازخوردها به طور مدام بازبینی و اصلاح شود را قبول دارم و ما هم در حال زمینه سازی برای این کار هستیم. اما تغییرات کلیدی و اساسی را به طور بطئی و با پیش فرض گفتمان سازی به پیش خواهیم برد. امروز که این گفتمان سازی انجام پذیرفته آرام آرام می توانیم روی تغییر مدل هم کار کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی کشور با بیان اینکه مراکز آموزشی می توانند و باید با هماهنگی ستاد در بازبینی و تدوین سرفصل دروس و دوره های آموزشی همکاری کنند، افزود: در دو سال اخیر بیش از 20 درصد سرفصل های دروسمورد بازنگری قرار گرفته است.

دکتر امید به ادغام برخی از رشته ها در بازنگری ها اشاره کرد و ادامه داد: برنامه ما در دانشگاه علمی – کاربردی بازنگری 800 رشته تحصیلی می باشد که مراککز می توانند پیشنهادهای خود را درباره بازنگری سرفصل ها و رشته ها به ما ارائه کنند. وی گفت با تلاشی که شد دانشگاه علمی – کاربردی می تواند و باید برترین دانشگاه حوزه مهارتی در کشور باشد که افراد برای تحصیل در این دانشگاه با هم رقابت کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی کشور با بیان اینکه در دنیا بیش از 17 هزار شغل شناخته شده وجود دارد، افزود: در کشور ما این تعداد زیر 3 هزار شغل است اما می توان به طور مثال 100 شغل جدید یا مشاغل منسوخ شده را شناسایی و احیا کرد تا مراکز علمی – کاربردی بتوانند آنها را آموزش دهند و در کشور نیز ظرفیتی برای اشتغال ایجاد شود.

دکتر امید به توافق نامه بین دانشگاه علمی – کاربردی و ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد و ادامه داد: طبق این توافق نامه همه سربازان وظیفه که تحصیلات دیپلم و بالاتر دارند می توانند تحت آموزشهای پودمانی قرار بگیرند تا بتوانند بر اساس مهارت های کسب کرده پس از اتمام دوره ضرورت سربازی مشغول به کار شوند.

رییس دانشگاه جامع علمی – کاربردی در خصوص بحران کمبود دانشجو در کشور که منجر به تعطیلی برخی از واحدهای دانشگاهی شده است گفت:  با اجرای سیاست های جدیدی که به ویژه در بخش ارتقای کیفیت ایجاد کرده ایم نه تنها این کاهش اتفاق نمی افتد بلکه هم اکنون نیز شاهد افزایش تعداد دانشجویان بوده ایم ضمن اینکه در حال مذاکره برای پذیرش دانشجوی خارجی هستیم برنابراین مشکلی در این بخش نخواهیم داشت.

دکتر امید در خصوص شایعه ادغام دانشگاه علمی – کاربردی و فنی و حرفه ای نیز ضمن رد این شایعات گفت: هیچوقت بحث ادغام این دو مجموعه مطرح نبوده، ما دو مجموعه در نظام آموزش مهارتی هستیم با این تفاوت که ما بر آموزش های خاص تمرکز داریم و آنان بر آموزشهای عام. این دو نظام می توانند در کنار هم باشند و در برنامه ریزی ها و اجرای سیاست های کلان با هم هماهنگ باشند.

رئیس دانشگاه علمی – کاربردی کشور در خصوص کمبود تجهیزات و امکانات ضروری در برخی از مراکز گفت: برنامه جدی داریم که مراکز فاقد محیط واقعی کار و فاقد کیفیت را از فعالیت های آموزشی منع کنیم مگر اینکه خود را تجیز کرده و کیفیت مورد نظر ما را تامین کنند.

 

 

 

 

 


( ۱ )