سند آمایش آموزش عالی مهارت و فناوری مازندران در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تدوین شد
دکتر عبدالرضا شیخ الاسلامی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان مازندران با اعلام این خبر افزود: با توجه سیاستهای کلان دانشگاه در جهت ارتقا کیفیت آموزشی و ساماندهی مراکز علمی کاربردی، همچنین اجرای مصوبه شورای گسترش و برنامهریزی آموزش عالی در خصوص راهبرد اخذ مجوز رشته ـ گرایش توسط دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و مصوبه کمیته تخصصی علمی کاربردی شورای گسترش آموزش عالی، طرح آمایش آموزش عالی مهارت و فناوری در دستور کار قرار گرفت و سند آمایش آموزش عالی مهارت و فناوری استان مازندران در دوره 5 ساله 1400 تا 1405 تدوین گردید.
وی ادامه داد: این سند با استفاده از اسناد معتبر کشوری، استانی و منطقهای، اطلاعات آماری استان مازندران و براساس اعلام نیاز به اجرای دوره آموزشی / خوشه شغلی ـ حوزه شغلی تهیه شده است.
دکتر شیخ الاسلامی اهداف اصلی این طرح را توسعه آموزش عالی مهارتی همگام با برنامههای توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در منطقه، تنوعبخشی به آموزشهای عالی مهارتی متناسب با مزیتها، قابلیتها و تخصصهای سرزمین، توجه به جهتگیری و سهم اشتغال، کسبوکارهای اصلی شهرستان/ استان و شناسایی ظرفیتها و نیازهای آموزشی قطبهای اقتصادی، اجرائی، تولیدی و صنعتی، نظیر شرکت شهرکهای صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، مناطق آزاد تجاری، تمرکززدایی و فراهمسازی بستر مناسبتر برای مشارکت منطقهای (شهرستانی/استانی)، نقش استان در تقسیم کار ملی و ایجاد هماهنگی برای توسعه آموزش عالی مهارتی بر اساس اسناد بالادستی و پاییندستی، ایجاد تعادل مناسب بین نیاز بازار کار و دانشآموختگان در حوزههای شغلی مختلف و بسترسازی برای جذب بهتر دانشآموختگان به بازار کار، مدیریت دقیقتر و برنامهریزی و ایجاد یک برنامه مدون برای توسعه آموزشهای عالی مهارتی مورد نیاز، جلب مشارکت بخش خصوصی برای همکاری در توسعه آموزشهای عالی مهارتی متناسب با نیازهای شناسایی شده و برنامهریزیهای انجام شده و ارتقای کیفیت مراکز آموزش علمی کاربردی و آموزشهای عالی مهارتی و زمینهسازی برای توسعه متوازن و پایدار آنها برشمرد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد استان مازندران خاطر نشان کرد: بر اساس این سند، آموزشهای علمی کاربردی مورد نیاز در قالب خوشه شغلی ـ حوزه شغلی برای هر شهرستان و هر مرکز علمی کاربردی استان تعیین شده تا مطابق آن توسعه مراکز موجود یا مراکز جدید در برنامه کاری دانشگاه قرار گیرد.
